Det räcker inte att texten känns enkel. Den behöver testas.
Använd LIX
Det räcker inte att en text känns enkel. För att veta om den faktiskt är lätt att läsa behöver du testa den. En vanlig metod i Sverige är att använda läsbarhetsmåttet LIX.
Vad är LIX?
LIX (läsbarhetsindex) mäter hur svår en text är utifrån:
- hur långa meningarna är
- hur många långa ord texten innehåller
Generellt gäller:
- långa meningar gör texten svårare
- många långa ord gör texten svårare
Så räknar du ut LIX (kort förklarat)
För att räkna ut LIX behöver du:
- Räkna antalet ord i texten
- Räkna antalet meningar
- Räkna hur många ord som är längre än sex bokstäver
Sedan räknar du ut:
- genomsnittlig meningslängd
- andel långa ord
Dessa två värden läggs ihop och ger ett LIX-värde.
Så tolkar du LIX-värdet
- under 30 → mycket lätt text
- 30–40 → lätt text
- 40–50 → medelsvår
- över 50 → svår text
För material som ska fungera i skolan är det ofta bra att ligga i det lägre spannet.
Tänk på detta
LIX ger en bra indikation, men det säger inte allt.
En text kan ha ett “bra” värde och ändå vara svår att förstå om:
- innehållet är otydligt
- begreppen inte förklaras
- strukturen är rörig
Därför bör du alltid kombinera LIX med att:
- Läsa texten högt. Snubblar du själv när du läser? Då behöver texten förenklas.
- låta någon annan läsa. Helst någon som liknar målgruppen.
Det är lätt att själv räkna ut LIX-värdet för en text. I vår fördjupande guide visar vi hur du räknar ut LIX steg för steg och hur du tolkar resultatet i praktiken: