Rafael Bärlund, EMN Suomen johtaja, kertoo miten EMN kerää tietoa Suomen maahanmuuttopolitiikan kehityskuluista ja kuinka tämä tieto kootaan muiden EMN-jäsenmaiden toimittamien tietojen kanssa vertailuraporteiksi. EMN:n aineistot ovat erinomaisia esimerkiksi pohjustamaan maahanmuuttoaiheisia keskusteluja luokkahuoneessa.
Hei Rafael!
Kerro EMN:n toiminnasta
EMN on Euroopan komission alainen tutkimus- ja tietojenvaihtoverkosto, jolla on yhteyspisteitä EU-maissa ja sekä useissa EU:n ulkopuolisissa tarkkailijajäsenmaissa. Tehtävänämme on tuottaa ajantasaista, objektiivista ja vertailukelpoista tietoa maahanmuutto- ja turvapaikka-asioista.
Minä edustan EMN Suomea, eli Suomen yhteyspistettä ja meidän tehtävämme on tuottaa tietoa Suomen maahanmuuttopolitiikan kehityskuluista. Keräämämme tieto yhdistetään muiden EU-maiden toimittamien tietojen kanssa ja siten saamme arvokasta vertailutietoa maahanmuuton eri ilmiöistä Euroopassa. Jaamme tuottamaamme tietoa asiantuntijoiden ja päätöksentekijöiden lisäksi myös laajalle yleisölle esim. juuri koululaisille, opiskelijoille ja opettajille teidän kauttanne.
Suosittu Maahanmuuttosanastoa/Termer om invandring-esite sekä Maahanmuuton tunnusluvut-tilastojulkaisu soveltuvat esimerkiksi hyvin tähän tarkoitukseen. Lisätietoa löydätte verkkosivuiltamme www.emn.fi.
Miten teidän aineistoja voi käyttää opetuksessa?
EMN-aineistoja voi käyttää opetuksessa todella monipuolisesti aina peruskoulusta ylempiin koulutusasteisiin saakka. Aineistojemme avulla voi opettaa maahanmuuttoasioiden keskeisiä termejä ja käsitteitä (suomeksi ja ruotsiksi) sekä tarkastella maahanmuuttoa ilmiönä tilastojen valossa. Maahanmuutto on paljon monivivahteisempi ilmiö verrattuna siihen miten sitä esim. mediassa ja julkisessa keskustelussa usein käsitellään.
Miksi maahanmuutosta opettaminen ja oppiminen on tärkeää?
Maahanmuutto aiheena herättää mielipiteitä ja tunteita ja on jatkuvasti esillä julkisessa keskustelussa. Siksi pidämme tärkeänä, että koululaisille ja opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus tutustua ja oppia aiheesta lisää neutraalin tiedon pohjalta niin että he voivat sitten muodostaa oman käsityksensä. Tämän päivän koululaiset ja opiskelijat ovat tulevaisuuden päätöksentekijöitä, joten toivomme että aineistojemme avulla he voivat jo saada vankempaa tietopohjaa, josta on hyötyä heille jatkossa. Toivomme myös, että aineistomme antaisi opettajille hyvät edellytykset käsitellä aihepiiriä oppilaidensa kanssa.